Vlaams Belang onthoudt zich bij stemming over minimumdoelen basisonderwijs
Type
Persberichten
robin.gouwy@vl…
do, 07/03/2025 – 15:53
Vandaag worden in de commissie Onderwijs van het Vlaams Parlement de nieuwe minimumdoelen voor het basisonderwijs besproken en gestemd. Het Vlaams Belang onthoudt zich bij de stemming. “We staan achter de ambitie voor een kennisrijk curriculum, maar hebben ernstige bezorgdheden over de implementatie en bepaalde inhoudelijke keuzes”, zegt Vlaams Parlementslid Roosmarijn Beckers.
“Als Vlaams Belang zijn we groot voorstander van een versterkt kennisrijk curriculum, met stevige basisvakken en een vernieuwde focus op kennisoverdracht. Dit is een broodnodige kentering na jaren van nefaste onderwijsexperimenten”, stelt Beckers. “De nieuwe minimumdoelen zetten opnieuw ambitieuzer in op kennisverwerving en basisvaardigheden, en daar kunnen we ons zeker in vinden.”
Ondanks deze positieve elementen heeft Vlaams Belang fundamentele bedenkingen bij de voorliggende set minimumdoelen. “Ten eerste komt door de veelheid aan doelen de onderwijsvrijheid onder druk te staan. De 70/30-verdeling waarbij 70% van de tijd naar de minimumdoelen moet gaan en 30% naar de vrije invulling van de school, dreigt in de praktijk onhaalbaar te worden”, waarschuwt Beckers.
Een tweede grote bezorgdheid betreft de implementatiesnelheid. “De doelen gaan principieel in vanaf 1 september 2025”, zegt Beckers, “Dit is veel te snel en creëert een reëel risico op een slechte implementatie. Scholen en leerkrachten krijgen onvoldoende tijd om zich grondig voor te bereiden.”
“Het Vlaams Belang heeft ook inhoudelijke kritiek op bepaalde opgelegde minimumdoelen”
Het Vlaams Belang heeft ook inhoudelijke kritiek op bepaalde opgelegde minimumdoelen. “In het domein geschiedenis zien we een overdreven focus op andere beschavingen, in het bijzonder de islamitische, terwijl onze eigen Vlaamse geschiedenis onderbelicht blijft”, zegt Vlaams Parlementslid Jan Laeremans. “Bij de attitudes stellen we dan weer vast dat de minimumdoelen ideologisch geladen zijn – in het bijzonder inzake migratie en diversiteit – eerder dan dat ze kinderen aanzetten tot kritisch nadenken over maatschappelijke thema’s.”
Het Vlaams Belang diende verschillende amendementen in om de inhoud bij te sturen. “We wilden onder meer de Guldensporenslag als sleutelmoment in de Vlaamse geschiedenis toevoegen, terwijl we gedetailleerde kennis over de Arabische cultuur willen schrappen”, betreurt Laeremans. “Waarom zou een kind van het vierde leerjaar in godsnaam de figuur Al-Ghazali en het schisma tussen sjiieten en soennieten moeten kennen? Zijn er écht geen andere prioriteiten?”
“Onze genuanceerde houding weerspiegelt onze visie: we ondersteunen de beweging naar meer kennisoverdracht en ambitie in ons onderwijs, maar kunnen niet voorbijgaan aan de fundamentele problemen in deze minimumdoelenset. Daarom zullen we ons vandaag onthouden bij de stemming”, besluit Beckers.
Roosmarijn Beckers
Jan Laeremans
Onderwijs
Basisonderwijs
Vlaamse regering
Leerkrachten
Gewicht
0
Vlaams Belang onthoudt zich bij stemming over minimumdoelen basisonderwijs