Trajectcontroles ontsporen: winst primeert op verkeersveiligheid

03 juli 2025

​Trajectcontroles ontsporen: winst primeert op verkeersveiligheid

Type
Nieuws

robin.gouwy@vl…

do, 07/03/2025 – 15:01

Het Vlaams Belang trok in het Vlaams Parlement aan de alarmbel over de wildgroei aan lokale trajectcontroles die niet de verkeersveiligheid, maar vooral de gemeentekas en private bedrijven dienen. Minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) trad het Vlaams Belang bij, erkent dat er misbruik is en schrapte intussen 70 geplande controles op gewestwegen. Toch weigert ze in te grijpen bij de lokale uitwassen. “U bent toch minister? U kunt toch beslissen?”, stelde Vlaams Belang-parlementslid Bart Claes. “De Vlaming wil veiligheid, geen valstrikken.”
Professor Johan De Mol (UGent), jarenlang een pleitbezorger van trajectcontroles, kwam recent terug op zijn standpunt nadat hij zelf een boete kreeg in een lokale snelheidsval. Hij stelde vast dat bepaalde controles zo kort zijn dat ze geen enkele ruimte bieden om snelheid aan te passen en dus enkel dienen om te sanctioneren. Het Vlaams Belang wijst daar al jaren op. Claes confronteerde minister De Ridder met de vaststellingen van de professor en kreeg bijval. De minister erkende dat er trajectcontroles zijn waarbij private partners eisen stellen – zoals het verwijderen van verkeersdrempels – die haaks staan op verkeersveiligheid. Toch kondigde ze geen maatregelen aan, maar verwees ze naar een studie die pas volgend jaar klaar zal zijn.
“De Vlaming wil geen valstrikken, maar rechtvaardige handhaving op gevaarlijke punten”
Claes nam daar geen genoegen mee: “Vier à vijf jaar terug werd er gestart met die lokale trajectcontroles en het is een absolute horrorshow geworden, op juridisch vlak én op vlak van integriteit. Het is toch niet normaal dat één miljoenenbedrijf een bijna-monopolie heeft en winst maakt per uitgeschreven boete?” Hij hekelde het uitstelgedrag van de minister: “U weet dat het fout zit, u hebt het zelf toegegeven, en toch doet u niets. In plaats van paal en perk te stellen, bestelt u een dure studie en kijkt u nog een jaar weg.”
Voor het Vlaams Belang is de conclusie helder. “Verkeersveiligheid mag nooit een verdienmodel worden. Gemeentebesturen mogen niet langer boetes gebruiken om hun begroting rond te krijgen en private firma’s mogen nooit verdienen per boete”, aldus Claes. “De minister moet nu ingrijpen, niet volgend jaar. De Vlaming wil geen valstrikken, maar rechtvaardige handhaving op gevaarlijke punten. En een minister die doet waarvoor ze verkozen is.”

Bart Claes

Annick De Ridder

N-VA

Vlaamse regering

Trajectcontroles

Verkeersbeleid

Gewicht
0

Trajectcontroles ontsporen: winst primeert op verkeersveiligheid

Andere Berichten

Regering laat politietoezicht instorten

​Regering laat politietoezicht instorten Type Nieuws robin.gouwy@vl… do, 07/03/2025 - 13:42 Het Comité P, de waakhond van de politie in ons land, kan amper de rekeningen nog betalen. Het controleorgaan kampt met een schrijnend personeelstekort terwijl het overspoeld...

Lees meer